Sadık Karamustafa ve Hızlı Kolajlar

SADIK KARAMUSTAFA VE HIZLI KOLAJLAR

Grafik tasarımın pek çok alanında ürün veren, akademik etkinlikleriyle de grafik tasarım eğitiminin içinde yer alan Sadık Karamustafa 1946 yılında Fatsa, Yalıköy’de dünyaya geldi. Kolej eğitimini Ankara’da yapan tasarımcı, 1976 yılında İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisini bitirdi. Sadık Karamustafa öğrencilik yıllarından bu yana profesyonel yaşamın içinde yer almaktadır. Yüksek lisans eğitimini de aynı kurumda tamamlayan tasarımcı aynı zamanda kültür ve sanatla uğraşan sivil toplum örgütlerinde de yer aldı. Başta İstanbul Belediyesi Şehir Tiyatroları olmak üzere çeşitli tiyatrolar, reklam ajansları, yayınevleriyle başlayan çalışmaları Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesinde sürmektedir. 1970-71 yılları arasında Londra’da kalan tasarımcı bu deneyimini uluslar arası etkinliklere aktarmıştır. İlk afiş ödülünü Alman Kültür Enstitüsünün düzenlediği afiş sergisinden kazandı. Çeşitli kurumlarda tasarım danışmanlığı yapan Karamustafa 1975-76 yıllarında Ada Ajans’ta art direktör olarak çalıştı. İlk kişisel sergisini İzmir’de açtı. 1988’de Facade Imaginaire’e katılarak Fransa Grenoble’da kişisel bir sergi gerçekleştirdi. 1991’de Montreal’de, 1993 de Glasgow’da ICOGRADA kongrelerine katıldı. Toronto ve Newyork’ta konferanslar verdi. Brno, Varşova, Lahti, Chanmont, Raleigh, Toronto, Duisburg, Paris vb. merkezlerde düzenlenen sergi ve bienallerde çalışmalarını sergiledi. Print, Desing, Journal, Azure dergilerinde ve Graphis Poster 94 yıllığında yapıtlarına yer verildi. Who is Who in Graphic Design 94 kitabına seçildi.

1995-97 ve 1997-99 yılları arasında, Grafik Tasarım Dernekleri Uluslar Arası Konseyi başkan yardımcılığını yürüttü. 1983-95 yılları arasında Grafikerler Meslek Kuruluşunda yönetim kurulu üyesi, genel sekreter ve başkan olarak çalıştı. Sadece bir grafik sanatçısı olarak değil, aynı zamanda, eser ürettiği alanı tanımlayan ve kayıt altına alan pek çok yazı ve makale yayınladı.

Sadık Karamustafa’nın 80’li yıllardaki çalışmalarında desen ve illüstrasyonları yer aldı. Doğal Hayatı Koruma Derneği afişleri (Caretta Caretta), GMK İhap Hulusi Afiş ödülünü alan politik afişi de bu özelliktedir. 90’lı yıllarda ise üslubunda gözle görülür bir değişme olmuştur. Fotoğraf ve kolaj teknikleriyle çalışmıştır. Son yıllardaki çalışmalarında tipografiye ciddi bir şekilde eğilmekte, mesajı iletmeyi hedefleyen güçlü deneysel tasarımlar yapmaktadır. Alanın kuramsal sorunları üzerinde de durmakta ve grafik sanatçısı yerine, işlev ve estetik bütünlükle mesaj oluşturma amacını dikkate alarak “grafik tasarımcısı” kavramının daha doğru olduğunu düşünmektedir.

1992 yılında “Mimarlık Günleri” için tasarladığı afişte, yüzeyde açık koyu sarı renk dalgalanmaları, diyagonal hareketlilik sağlayarak mimarî siluetleri oluşturmuştur. Diyagonal hareketlilik etkisine tipografik düzenleme de uymaktadır. “Mimarlıkta Çokseslilik ve Ötesi” sloganı siyah renkte, yüzeyde yer alan diğer yazılara göre daha küçük puntoda yine diyagonal kompozisyona uygun dizilmiştir. Yüzeyde yer alan diğer yazılar da diyagonal kurguya uymakta ve parçalı bir uyumla bütünlük etkisi yaratmaktadır. Düzenlemenin ortasına rastlayan yerde kolaj etkisi bırakan kırmızı “Çokseslilik” yazısı yüzeye gömülürken aynı zamanda kendisini okutmakta ve sloganı da desteklemektedir.

 Tasarımcının 1989’da GMK Grafik Ürünleri Sergisi’nde başarı ödülü aldığı afişlerinden birisi de T. Merchant Bank için yaptığı Miles Davis konser afişidir. Fonda yıldızlı gece görüntüsü yer almıştır. Jazz’ın devi Miles Davis adı yıldızlı gece atmosferinden oluşan fonun önünde, siluetin çevresinde ışıklı geceden daha ışıklı ve renkli, farklı form, karakter, yön ve büyüklükte ve diyagonal bir hareketlilikte istif edilerek düzenlenmiştir. Görsel öğe olarak ele alınan Miles Davis adı okunurluğu hedeflemediği için siluet öne çıkmaktadır. Afişin kavramsal bütünlüğü önem kazanmaktadır. Tipografi ve siluetin hareketiyle uyumlu bir şekilde bütünleşen enstrüman, siluetin öne çıkmasını desteklemektedir. Tipografik parçalanma ile yazı ve enstrümanın renkleri, hareketi, jazz’ın içeriğini, duygusallığını, nostaljisini ve kültür sentezini karşılamaktadır.

Tüm bunlar ustaca bir bütünlük oluşturmaktadır. Bu afişin bir jazz konseri olduğunu okutacak büyüklükte ve kaygıyla yazmaya gerek kalmamıştır. Çünkü tasarım, mesajı yeterince iletmektedir. Ayrıntılı bilgilere ulaşmak afişi yakından incelemekle gerçekleşecektir. Kavram Yayınları için hazırlanan kitap kapakları kolajlardan ve tipografi düzenlemelerinden oluşmaktadır. Ayrıntı Yayınları için 100. kitap yayınının duyurusu nedeniyle yapılan afişte de benzer yaklaşım söz konusudur. Kolajla hazırlanan afişlerden bu fotoğrafik düzenleme tamamen farklıdır. Artık basılmış, hazır dijital görüntülü kolajlarla afişlerini oluşturmaktadır. Hem tipografi kullanımı hem de görsel öğelerin efektlerle birlikte ele alınışı hazır dijital görüntü ve kolajlarla gerçekleşmektedir.





 
Bu site Kültür ve Turizm Bakanlığı Bilgi Sistemleri Dairesi Başkanlığı tarafından hazırlanmıştır.
Bu sayfa 3861 kez gösterilmiştir.