TÜRK HALK OYUNLARI
KATALOĞU TEMURAĞA:
Erzurum'da yörenin
Aşkale ilçesinde Temirağa Bar'ından başka şunlar vardır; Daldala, Hançer Barı,
Hoşbilezik, Kol Satma, Tamzara, Tavuk Barı. Bunlardan Hançer
Barı karşılıklı iki erkek tarafından öbürleri ise en azından iki kişinin
elbirlikteliğiyle yürütülen oyun çeşitleridir. Bazılarını kadınlalar da kendi
meclislerinde yürütüyorlar. Erzurum köylerinde nadir (seyrek) çeşitlerle karma
bar yapıldığı da (oynandığı da) olur. Bazı ağır ve tahammül isteyen bar
çeşitlerini (katılmak şöyle dursun) kadınların kendi aralarında sofada
yürütmelerine bile esasen imkan yoktur. Saydığımız isimlerden Kol Salma çeşidi
tek kişilik şarkılı kadın oyundur. Çoruh yöresinin
Yusufeli ilçesinin Peterik köyünde ve oranını hemen yakınlarında Temurağa davul
zurnalı sıra oyunudur. Erzincan'dan mesela
Kemah ilçesinde de Temürağa sıra oyunu vardır. Davul zurnayla oynanır.
Bingöl'den mesela
Kiğı ilçesinin Çerme köyü ve çevresinde keza sevilerek oynanılıyor. O köylerde
kadınlı erkekli 3-17 kişi diziye girip davul zurna yahut saz (bağlama) ve tef
eşliğiyle oynarlar. Van'ın Erciş
ilçesinde Temürağa kadınlı erkekli beş on kişilik karma diziyle yürütülür.
Temürağa
Ağırlaması: Bulunulduğu yerde ilk figür yapılarak: bir adım sağa ileri, bir adım
sola ileri ve iki adım geri gidilmekten ibaret Temürağa Ağırlaması'na
başlanılırken oyuncular el ele tutuşmuş bir dizi halindedirler. Birinci zaman
vuruşunda sol ayaklar yarım sola ökçe üstüne konur, oyunun cephesi de sola ileri
dönmüş bulunur. İkinci zamanda bu vaziyette durulur. Üçüncüde ökçe üstündeki sol
ayağın ucu sağa, dörtte sola, beşte sağa, altıda sola, yedide sağa ve sekizinci
zamanda sola oynatılır. Havanın fıkrası (bölümü, cümlesi) tamamlanmış olur.
Çalgı yeniden başa
geçince sağa dönülüp sol ayak bir adım ileri atılır (halay cephesi ilk
sıralanışa göre yarım sağa yönelmiştir). Sol ayak ucu da -ayak değiştirecek
şekilde- sol ökçe arakasına getirilir. İkinci zamanda, sağ ayak pençesinden
kuvvet alınarak sol ayak kısa bir adım ileri atılır. Üste, sağ ayak bir adım
kadar açılarak pençe üstüne konulurken vücutlar sağa doğru tartımlı (ritmik) bir
sallanış yapar. Dörtte, yine tartımlı bir hareketle yerine gelir. Beşte, sağ
ayak bir adım sola ileri atılır. Altıda, sol ayak pençesinden kuvvet alınarak
-ayak değiştiriliş şeklinde- sağ ayak çok kısa bir adım daha ileri atılır.
Yedinci zamanda, sol ökçe sağ ayağın yanına getirilerek yere vurulur. Sekizde,
yine sol ayak öne yukarı fırlatır. Gelen ölçünün birinci zamanında sol ayak -
fırlamış olduğu yerden doğruca - bir adım geri atılarak pençe üstüne konur.
İkide, vücut ağırlığı sol ayağa yüklenirken kalkık sol ökçe yere vurulur. Aynı
zamanda sağ ayak da hafif diz kırmasıyla yukarı kaldırılır. Üçte sağ ayak bir
adım geri atılıp pençe üzerine konur. Dörtte, vücut sağ ayağa yüklenirken sağ
ökçe yere vurulur. Aynı zamanda da sol bacak yükü ökçede olmak üzere sol ayak
ucu yukarı kaldırılır. Şimdi, yukarı
kalkık sol ayak ucu beşte sağa, altıda sola, yedide sağa ve sekizinci zamanda
sola oynatılır. Oyun bundan sonra şu tarif edilegelen sonuncu cümlenin sırası
üzere bir müddet devam ederken, musikînin zamanları yürükleşmeye başlar.
Temürağa
Hoplatması: Musikî'nin süratlenmesi, figürlerin de hızını artırır, hareketleri
keskinleştirir. Esasen Hoplatmanın bundan başka figürü de yoktur. Ellerin
bırakılması ve bir de sol ayaklar fırlatılırken el çırpmaları yapılması
tarzındaki bu figür Hoplatma'da olduğu gibi Ağırlama'da da aynen yapılabilir.
Oyunun figürlerinin fazla hızlı icralara elverişli olmamasından dolayı
Temürağa'nın hoplatması uzun boylu devam edemez. Halaycılar
dağılırlar.
|