Tanıtmanın Özel İlkeleri

I. Uluslararası Atatürk ve Türk Halk Kültürü Sempozyumu Bildirileri

Devlet Çapında İçte ve Dışta Türk Milli Kültürünü Tanıtma İlkeleri

Kemal EKER ( Türkiye )

Tanıtmanın Özel İlkeleri

1) Bir milletin tanıtmaya karşı, güvenilir savunması; siyasî, sosyal, kültürel, ekonomik ve moral istikrarlı bir yükselişe sahip olmasına bağlıdır.

2) Tanıtma; kıymet, değer, inanç ve güven hükümlerinin güçlendirilmesi ve istismar edilmesini önler.

3) Tam yerinde ve zamanından yapılacak girişimler; anlayışta, inanışta ve nefretle beraberlik ile moral üstünlüğünün sağlanmasını gerçekleşir.

4) Milletçe tanıtma malzemelerini vasat ve vasıtalarıyla, evvelce tespit edilmiş muhtemel hedeflere karşı kullanmaya hazır bulundurulmalıdır.

5) Tanıtmada hüner; zayıf noktaları bulmak ve bunları hakikatin ışığı altında istismar ederek, yüklenmektir. Yalandan kaçınılmalıdır. Tanıtmada yalan etkinliğin ve inanırlığın sürekliliğini ortadan kaldırır.

6) Tanıtmada, çevrenin hazırlanması, ileri sürülecek görüş ve düşüncelerin açık, kısa, özlü, herkesçe kolay anlaşılır ve kabul edilebilir olması, ayrıca yeterli tekrarlamalarla, tesiri büyütmek esastır.

7) Tanıtmada tekrar kanunu; bıkkınlıktan ve monotonluktan uzak ve ilgi çekici şekilde yapılmalıdır. Ayrıca insanların benimsediği kıymetlere, değerlere, inançlara "sloganlarla" hitap edilmelidir. Bu suretle etkinlik ve süreklilik sağlanmış olur.

8) Tanıtma da fikri sabitler, önyargılar yanlış yöne sevk eder, tanıtmanın uygulaması çok hassas ve ince bir iştir ve esneklik isteyen bir husustur. Yetişmiş uzman kalifiye personel ihtiyacı mutlak karşılanmış olmalıdır.

9) Tanıtma ve propagandalara karşı; tanıtma ve kontr/propaganda; tenis ve pingpong oynayan karşılık iki hasım gibi kabul edilerek; aynı silahla yerinde ve zamanında, saldırıcı ve savunucu bir anlam içinde faaliyet yürütülmelidir.

10) Tanıtmada; hedefin, amacın, olayın, konunun toplumun, incelenmesi yapılıp tam hükme varıldıktan sonra vasata uygun vasıtayı tekniğine uygun olarak kullanmak esastır.

11) Tanıtmanın hem atom bombasından çok daha etkili bir savaş silahı hem de birleşmiş milletlerden daha etkili bir barış aracı olduğu unutulmamalıdır.

12) Sağlam bir eğitim ve halk terbiyesinin de katkısı önemli unsurlardandır. Bugün ki teknolojik devirde eğitimin, gelişme ve başarının ölçüsü olduğu unutulmamalıdır.

13) Tanıtmada, yeni meydana çıkan olaylar ve konular karşısında; süratle karar vererek uygulamanın büyük önemi vardır. Daimi bilgi derlenmesi ve değerlendirilmesi ve haber akımının sağlanmasıyla olayların takibi ile uygulama gereklidir.

14) Bir topluluk içinde bulunan insanların, daha çabuk ikna ve tahrik edilebileceği unutulmamalıdır.

15) Millî amaçlara göre tanzim edilecek hedeflerin, önceden tespiti ve çeşitli kuruluşların birlikte çalışmalarını ve sıkı bir koordinasyonun yapılmasını gerektirir.

16) Tanıtmada seçilecek hedefleri teker teker yok etmek daha kolay bir savaş yoludur. Tek hedefe, tek düşmana ve tek muhataba prensibi uygulanmalıdır.

17) Tanıtma teşkilatı; büyük ve doğru bir haber alma kapasitesine ve kuruluş sistemine, tahlil ve analiz laboratuvarlarına, ilmi ve teknik kapasiteye, bol araç ve gerece, yetişkin uzman personel ve kişilere, bilhassa görüş liderlerine sahip olunmasıyla etkinlik kazanır.

18) Çok iyi örgütlenmiş bir tanıtma kuruluş sistemine sahip olmakla beraber, karşıya alınacak hedef, amaç ve toplumu çok iyi tanımak, dinleyici kazanmak ve bu kaliteyi kaybetmemek, yalandan sakınmak, hedef, amaç tezi üzerinde akılcı bir tartışmaya girmemek, düşman organlarını sağlam olduğunuz alanlara çekmek; söz ve hareket işbirliği yapmak, esnekli, süreklilik ile insiyatifi daima elimizde bulundurmak başarı için gereklidir.

19) Tanıtma; bir dokkrin, bir hareket, bir fikir olarak çeşitli kalıp ve şekillerde tezahür edebilir. Buna göre önceden tedbirler alınmış olmalıdır.

20) Toplumda siyasî, ekonomik, sosyal kültürel ve ideolojik huzursuzluklar, uyumsuzluklar ve diğer adaletsizliklerin devlet çapında bütün görevli, yetkili ve sorumlularca koordineli bir şekilde tedbirlerin etkinliği açısından topyekün alınmış olması gereklidir.

21) Millî birlik, beraberlik ve bütünlük (toprak bütünlüğü dahil) ve millî şuurun yükseltilmesi ve ön planda tutulması gereklidir.

22) Mevcut ve bilinen tanıtma hedef ve vasatlarından ayrı olarak;

a) Gayri memnun zümreyi (işsizlik, açlık, haksızlık, adaletsizlik ve benzeri) önlemek

b) Şehit meydana getirmeyi önlemek

c) Anlayışta, inanışta ve nefrette beraberlik ve moral üstünlüğünün sağlanması maksadıyla yapılır.

23) Barış içindeki savaştan, tanıtma açısından galip olarak çıkabilmek için; açılan bu savaşların (siyasî, sosyal, ekonomik, kültürel, psikolojik, teknolojik ve yıkıcı faaliyet) üzerindeki sunuşlarının ilmî bir etütle değerlendirilerek meydana çıkarılması; millî bünyenin zayıf ve kuvvetli taraflarını yıkıcı propagandanın yöneltilmesi muhtemel hedef ve vasatları daha önceden tespit ederek güçlendirmek gerekir.

24) Barışta ve savaşta, tanıtmaya uygun psikolojik savaşı desteklemek için; milletçe tanıtma malzemelerini, vasat ve vasıtalarıyla bilinen muhtelif hedeflere karşı kullanmaya hazır bulundurulmalıdır.

25) İki zık fikrin yakın olan taraflarını irtibatlandırarak ahenkleştirerek; illemek etkinliği arttırır ve yarar sağlar. Konu, bir bütün halinde takdim edilmelidir.

26) Tanıtmanın genel metodları olarak (planlama, programlama, tevcih ve ulaşma); tesirli olacak vasıtayı seçmek, bu vasıtanın doğru kullanılış tarzını bulmak, kullanan için uygun zemini tespit etmek, zamanı etüd ve tayin etmek; planlı, programlı, metodlu ve devamlı bir faaliyette bulunmak, beklenen ve alınan sonuçların değerlendirilmesine göre de; durdurmak, düzeltmek veya devam ettirmek şeklindeki uygulama ile etkinliği arttırmak esastır.

27) Tanıtmada; moral bozucu vasat ve unsurların (önyargılar, asılsız söylentiler, şayialar, dedikodular, batıl inanç ve kanaatler, taassup, cehalet, tahrik, dinin istismarı, inanç, değer ve güven duygularının) yok edilmesiyle psikolojik bunalım ve moral çöküntüsü meydana getiren bütün sebep ve vasatları, ilmî olarak etüdü yapılmak suretiyle; zamanında ve zamanla tedbirler alınmak suretiyle, millî güç takviye edilerek, tanıtmadan beklenen yarar sağlanmalıdır.

28) Dış siyasetimizin, dış ülkelerde tanıtılması, Türkiye'nin dünyadaki yerini, amaçlarını ve sorunlarını dünya kamuoyuna anlatmak yanlış izlenim, önyargı ve olumsuz durumları değiştirmek amacına yönelik olmalıdır. Tanıtmanın etkin ve verimli olabilmesi; dış dünyaya, doğru kapsamlı ve güvenilir bilgilerin hızla aktarılmasına bağlıdır.

29) Dış politikada tanıtma ilkeleri:

a) Barışçılık,
b) Anlaşmalara saygı
c) Gerçekçilik
d) İşbirliği
e) Çok boyutlu olmaktır

30) Dış tanıtma konularında başarılı olunabilmesi, kişisel ilişkilerin sıcaklığı ile orantılı kalacaktır. Tanıtma faaliyetlerinde bulunacak tüm görevlilerin; fizikî görünümlerinden başlayarak, günlük davranışlarına, dostluklarına, yaşadıkları çevreye gösterecekleri özen; kuşkusuz başarı şansını arttıracaktır.

Görevli bulunulan ülkenin;

a) Devlet ve hükümet çevreleri
b) Ticaret ve bankacılık çevreleri
c) Kültür sanat ve bilim çevreleri
d) Basın yayın organlarına mensup çevreler
e) Yabancı diplomatlar,
f) Yerel halk

İle kurulacak; meslekî, kültürel ve sosyal ilişkilere varılmasında yarar görülen hedeflerdir. Başarılı tanıtmanın yolu, bütün bu unsurları en olumlu ve en verimli bir biçimde kullanabilmekten geçmektedir. Milletlerarası ilişkilerin yoğunlaşıp, karmaşık bir hal aldığı günümüzde tanıtım; insanları etkileme ve ikna etme sanatı haline gelmiştir.





 
Bu site Kültür ve Turizm Bakanlığı Bilgi Sistemleri Dairesi Başkanlığı tarafından hazırlanmıştır.
Bu sayfa 1344 kez gösterilmiştir.