Genel Olarak Tanıtma

I. Uluslararası Atatürk ve Türk Halk Kültürü Sempozyumu Bildirileri

Devlet Çapında İçte ve Dışta Türk Milli Kültürünü Tanıtma İlkeleri

Kemal EKER ( Türkiye )

Genel Olarak Tanıtma

Her toplum çerçevesinde olup bitenlerden ve her türlü yenilik ve gelişmelerden, uygarca yaşayabilmek için haberdar olmak zorundadır.

Türkiye aleyhine yürütülen olumsuz girişimlerin önlenmesi, mutlaka devlet eliyle bir elden koordinasyon içinde, çağdaş iletişim araçlarının ve tanıtma tekniğinin tüm imkânlarından yararlanılarak sürdürülecek çabalar bağlıdır.

Aslına bakarsak; biz daha kendimizi her konuda ilmî açıdan tanımıyoruz. Türkiye'nin tanıtılması konusunda öncelikle kendimizi her yönüyle tanımamızla ve ilmî yönden konuları ele almamızla işe başlamamız gerekir.

Genel olarak tanıtmanın önemini hepimiz biliyoruz fakat uygulamadaki inceliği ve hassasiyeti tam olarak bilemiyoruz. Örnek olarak Kıbrıs, Ermeni, Ege, İran ve Avrupa Birliği konularını gösterebiliriz. Bütün konu ve olayları ilmî ve gerçekçi açıdan ele alarak, tam bir hükme varılıp değerlendirildikten sonra; vasata ve konuya uygun vasıtayı devamlı bir faaliyet içinde kullanılmasını sağlamak; tanıtmanın başarısı için şarttır.

Dünyamız "barış içindeki savaş" halindedir. Bu savaş; siyasî, ekonomik, sosyal, kültürel, psikolojik, ideolojik, teknolojik ve yıkıcı faaliyet savaşlarıdır. O memleketi her yönüyle içten çökertmek anlamını kazanmıştır. Bugün; bu barış içindeki savaş modern politikanın bir aracı olmuştur. Barış içindeki savaştan galip çıkabilmenin sadece bir savaşa hazırlanmak ve savaşı kazınmak için değil barışı da sürekli kazanabilmenin uğraşı ve anlamı içinde topyekün tanıtmanın devlet çapında ele alınmasında var olmamızla ilgili hayatî önemi gözden uzak tutulmamalıdır.

Kullanmaya hazır bulundurmakla birlikte sarf edeceğimiz bir girişim elde etmek istediğimiz amaca, hedefe uygun olmalıdır.

Tanıtmayla İlgili Öneriler:

Tanıtmadan her konuda başlangıçta yapılan hatalar girişimin sonuna kadar devam eder.

Sarfedeceğimiz her girişim, elde etmek istediğimiz amaca, hedefe uygun olmalıdır.

Tam yerinde ve zamanında, bilgili, yeterli, metodlu, planlı, programlı, koordineli ve devamlı bir girişim; geciken üstün bir girişimden daha önemli ve değerli olur.

Bilgisiz bir girişim yeni bir psikolojik ortam hazırlar, yarar yerine zarar verir.

Tanıtmada en önemli husus vasata uygun vasıtayı tekniğine uygun olarak kullanmaktır. Konu ilmî ve gerçek açıdan etüd edilmeden incelenip bir hükme varılmadan, vasıta kullanılmamalıdır.

Tanıtmanın Tanımı:

Tanıtma bir kişi topluluk veya kurum tarafından, uygun yöntem teknik ve haberleşme araçlarından yararlanılarak; hedef gurupları bir durum veya olay konusunda aydınlatmak veya bir tutum ve davranış sahibi kılmak amacına yönelik bir faaliyettir.

Tanıtma, amacına ve uygulanış biçimine göre çoğu kez enformasyon, reklam ya da halkla ilişkiler ile eş anlamlı algılanmakta ise de, aslında bütün bu kavramları bir birleriyle bütünleşmiş bir biçimde kapsamaktadır. Çağdaş anlamda tanıtmada en büyük destek ise, halkla ilişki yöntem ve teknikleri ile sağlanmaktadır.

Bir ülkenin tanıtılması; o ülke ve millet hakkında olumlu bir görüntü yaratılması için ve dış sorularıyla ilgili görüş düşünüş ve hedeflerin çeşitli yollardan duyurulmasıdır.

Enformasyon; toplumların sosyal politik; kültürel, ekonomik ve teknik gelişme düzeylerindeki ve rejimlerindeki bütün farklılıklara rağmen, teknolojik ilerlemenin sağladığı imkân ve araçlardan yararlanılarak daima daha geniş, halk kitlelerine yayılagelmiş ve basının ticarî reklamlardan elde ettiği gelir sayesinde, araştırma, derleme, değerlendirme, yayılma maliyeti düşürülecek kitlelere daha ucuza mal olabilmiştir.

Giderek göze ve kulağa hitabeden yayın araçlarının, bilgisayarların, uydular yoluyla haberleşme sisteminin gelişmesiyle etkinliğini arttırmasının yanı sıra, iletişimde zaman faktörünü ortadan kaldıracak, meydana gelen bir olayı anında vermesi enformasyonun sadece bir anlatım değil, gerçeğin tam bir görüntüsü olma niteliğine kavuşmasına yol açmıştır. Enformasyonun böyle bir etkinlik kazanması ile ondan bir araç olarak başka amaçlarla özellikle sosyal psikolojinin belirli tavır ve davranışlar almasını sağlamak üzere, yayılmaya gerek politika, gerek ticaret, alanlarında özel bir önem verilmiştir. Çağımızda, eski çağlardan farklı olarak, enformasyon kavramına yaklaşık ve toplum düzeni içinde onu değerlendiriş, bu bakımdan daha anlamlı daha derin bir içeriğe kavuşmuştur.

Tanıtma konusu; devletin ve kamunun sunduğu hizmetlerin tanıtılması olduğuna göre, tanıtma faaliyetlerinin içine toplum yapısı, kültürü, gelenekleri, ekonomisi, siyasî teşkilatlanması, çağdaş nitelikleri işleyişiyle bir bütün olarak girer.

Tanıtma; Türkiye ve Türkler hakkındaki yetersiz ve önyargılı yanlış görüntü ve izlenimler yerine, bunları giderici doğru ve olumlu izlenimler oluşturmayı, millî çıkarları gözetmeyi, yurtdışında bulunan Türklerle anayurdun bağlantısını güçlendirmeyi, olumsuz propagandaları karşılayacak tedbirleri almayı, amaçlayan bir faaliyetler bütünüdür.

tanıtmanın sosyal fonksiyonu: Bu fonksiyon, Türkiye'nin bölünmez bir bütün olarak devleti ve milletiyle; çağdaş uygarlık düzeyini aşması ve hedef yönünden harcanan çabalar alanında ortaya çıkmıştır.

Bu bakımdan, Türkiye'nin kültürel ve sanatsal değerlerinin milletler arası ortamda tanıtılması başlıca hedeflerden olmalıdır. Bu anlamda batı demokrasileri içinde yer alan, lâikliği benimseyen tek Müslüman devlet ve üç kıtanın düğüm noktasında bulunan Türkiye'nin sahip olduğu çok zengin ve çeşitli kültür birikimi, üretim ve sentezlerinin zaman geçirilmeden tüm özellikleriyle tanıtılması zorunludur. Kültürel miras ve ürünlerimizin tanıtılması, bir yandan kültür varlığımızın köklü temellerini ortaya koyarken, diğer yandan yeni kültür ve sanat ürünlerine kaynak oluşturacak ve böylece bu alandaki yaratıcı çalışmaları da teşvik edecektir. Milleti oluşturan amaç dil ve kültür birliğinin yurt içi ve dışında tanıtılmasının etkileriyle millî birliğimizin sağlamlaştırılmasında önemli bir fonksiyon yerine getirilmiş olacaktır.

Tanıtmanın Genel İlkeleri:

Tanıtma uluslararası siyasî, sosyal, kültürel, ekonomik, ticarî ve benzeri ilişkilerin giderek artan yoğunlaşan günümüzde önemi ve gerekliliği artan konulardan biridir.

Tanıtma; bir kişi, topluluk veya kurum tarafından, kamu, özel, özerk, vakıf ve benzeri kuruluşlardan, yaygın tekniklerde yararlanılarak; hedef gruplarının bir olay veya konu hakkında aydınlatma ve onları belli tavırlar alma konusunda yönlendirme faaliyetidir.

Tanıtma; insanlık tarihi boyunca sürekli gündemde olan konulardan biridir diğer bir ifade ile ileri teknolojinin getirdiği araçlar ve ürünler, tanımanın vazgeçilmez bir aracı olmuşlardır.

Tanıtma faaliyeti içinde girildiğinde, bir tanıtma olgusuyla da karşılaşacaktır. Diğer bir değişle tanıtmaya başlamadan önce hedef grupların, sistemlerin tanınması, ona göre bir faaliyet stratejisi geliştirilmesi söz konusu olacaktır.

Tanıtmanın amacı; tarifinden de belirtildiği gibi, belli gurup veya topluluklara belirli bir mesajı iletmektir.

Tanıtma etkinlik:

Hedefin doğru belirlenmesi,

Tanıtma araçlarının doğru seçimi:

Sosyal araçlar (sergi, fuar, konferans, festivaller ile karşılıklı ziyaret ve toplantılar)
Basılı meteryaller (gazete, dergi, broşür, afiş, el ilanları, pul ve benzeri)
Tanıtmanın finansmanı
Tanıtmada imaj

Ticarî heyetler:

Ziyaret edeceği yabancı ülkenin dilini bilmesi ve o ülke hakkında yeterli bilgiye sahip olması, tanıtmada verimi arttırıcı faktör olur.

Fuarlar ve sergiler,
Türk haftaları,
Uluslararası kuruluşlarla ilişkiler
İkili iş konseyleri ve ekonomik işbirliği komiteleri,
Yurt dışı temsilciliklerimiz.

Tanıtma ile ilişkin hareketlerin özellikleri incelenerek uygulanan etkinliğin bir değerlendirilmesi yapılmalıdır. Bu değerlendirmenin ışığında; kısa ve uzun vaadeli tanıtma hedeflerinin tespitinden sonra, bunların gerçekleştirilmesine yönelik hareket tarzını, bütün boyutlarıyla belirleyecek olan tanıtma politikasının tespitine geçilir.

Buna Göre Hazırlanacak Tanıtma Politikası:

Neyi: Tanıtma konusu
Niçin: Amaç, kısa ve uzun dönem politik, sosyal kültürel ürünlerin pazarlanması.
Nerede: Hedef alınan ülke, blok kitle ve benzeri gibi
Nasıl: Kullanılacak yöntem, araç, kaynaklar ve benzeri

Sorularının cevapları açık seçik kapsayacak, biçimde tespit edilmelidir ve uygulanmalıdır.

Tanıtma olayı: Kişisel bir olay değildir. Tanıtma bir takım olayıdır. Herkesin; görev yetki ve sorumluluğu vardır. Önemli olan; ülkelerin sağlam ve kalıcı bir imaja sahip olmasıdır. Bu imajı sağlamak için belirli safhalar vardır:

İmaj, ya da görüntü araştırması
İmaj, ya da görüntü yapımı
İmaj, yada görüntü yöntemi,
İmaj, ya da görüntü denetimi,
İmaj, ya da görüntü davranışı,
İmaj, ya da görüntü koordinasyonu,
İmaj, ya da görüntü uygulamasıdır

Tanıtma bir disiplin işidir. Asıl tanıtım kalıcı bir siyasî görüş, uluslararası platformlarda dengeli, barışçı, demokratik, bir dış politika uygulamasıdır. İç politikada istikrar sağlam ve güçlü bir ekonomik yapıyla sağlanacaktır. Tanıtmada ve uygarlıkta çok önemli benzerlikler vardır. Uygarlık bir harekettir, tanıtım da öyledir. Nasıl uygarlığın gelişen aşamalarında yaşayıp geri kalmamak gerekirse, tanıtmada da durum aynıdır. Bu nedenle tanıtmada biri kısa, biri uzun vadeli iki ayrı plan yapılmalı yurt içinde ve dışında tanıtma faaliyetleri devamlı olarak yürütülmelidir.

Bir ülkenin imajında önemli nokta; o ülkenin demokratikleşme sürecini tamamlamış olması, ekonomisinin rayına oturması; siyasî sosyal ve ekonomik istikrar huzur ve yükselişe eriştirilmesi lazımdır.





 
Bu site Kültür ve Turizm Bakanlığı Bilgi Sistemleri Dairesi Başkanlığı tarafından hazırlanmıştır.
Bu sayfa 5987 kez gösterilmiştir.