Roger Penwill - Karikatürlerin Kalbindeki Bilgisayarlar

Karikatür ve Bilişim

Roger Penwill

Karikatürlerin Kalbindeki Bilgisayarlar

Çalışma hayatım doğal bir şekilde bilgisayara bağlı. Stüdyomda beni saran teknoloji olmaksızın karikatür mesleğimi modern dünya tarafından beklenen yönde gerçekleştiremezdim. Ve elbette ki bu makale de bu teknolojiyle oluşturuldu.

Karikatürlerimi MAC G3 masaüstü bilgisayarımda A4 Wacom Pressure Pad, pen ve painter ile photoshop programlarını kullanarak çizgilerle oluşturuyorum. G3’ü aynı zamanda Dreamweaver kullanarak web sitesi tasarımı ve DTP (masaüstü yayıncılık) için Freehand kullanarak da vektör illüstrasyonu oluşturmak amacıyla kullanıyorum. MAC G4 laptop’ımı internet bağlantısı, e-posta, kelime işlemci, veritabanı işleri ve CD-ROM yazmak için kullanıyorum. Aynı zamanda G3’ün yedeklemesini yapıyor. Eşim Hazel yaşlanan PC’mizi iş bağlantıları için kullanıyor.

Yeni bir iş genellikle bir e-posta soru dizisiyle başlıyor. E-posta yoluyla bir alıntı yolluyor ve cevap bekliyorum. Eğer doğru kurguladıysam cevap e-posta yoluyla geliyor. Yeni işi projeler hakkındaki gelişmeleri, işin benden beklediği bazı görevleri ve birtakım anahtar işleri kaydettiğim veritabanıma giriyorum.

İlk karikatür skeçleri G3 ile Painter ve A4 Pressure pad kullanılarak çizildi. Pressure pad, bilgisayarları karikatür ve karikatür illüstrasyonları çizenler için en büyük rahatlık. O olmadan doğal çizimler yapmak mümkün değil. Elbette, bunu yapabilmek için de alıştırma gerekiyor. Bazıları pad ve monitör arasındaki fiziksel ayrımdan dolayı pad’i kullanmanın zor olduğunu düşünüyorlar. Bazıları da aksine çok kolay adapte olabiliyor.

Skeçler bir sonraki aşamada müşteriye yollanıyor. Skeçler alındığında son işlem de tamamlanıyor. Bilgisayar imaj dosyasının son hali dosyanın büyüklüğüne göre müşteriye ya e-posta ile ya da CD-ROM ile yollanıyor. Gönderilen dosya müşterinin doğrudan yazıcı ya da DTP programında kullanabileceği bir formatta oluyor. Bir sanat eserinin bir yerlerde yayınlanmadan önce yazdırılmasının çok da gerekli olmadığını farkedebilirsiniz.

Ürünün son halini gönderdikten sonra veri tabanına eserin hangi dosyada olduğunu ve nereye gönderildiğini kaydediyorum. Bu sayede tüm karikatürlerimin nerede olduğunun, neler için kullanıldığının ve ne kadar ücret aldığımın kaydını tutabiliyorum. Bu New York’taki ihaleler ve kısmi ödeme yapmış müşterilerden tahsilat yapmak için hayati önem taşıyor. Son olarak bütün karikatürlerimi periyodik olarak bir CD’de arşivliyorum.

Böylece bilgisayarlar karikatürle ilgili işimin her alanında kullanılıyor, ticari hayatımın çok önemli bir dokusunu oluşturuyor. Karikatür tek başına çok basit ve önemli bir sanatken, karikatürü modern iş dünyasının taleplerini karşılamak amacıyla teknolojiyle birlikte kullanmak çok teknik ve karmaşık olabiliyor.

Peki bilgisayarı neden hem renkli, hem de siyah beyaz çizgilerimi oluşturmak için kullanıyorum? Teknoloji öncesi zamanlarda karikatürlerimi çizmek için kalıcı mürekkep ve divitli kalem kullanıyordum. Kalem ucunun kağıtta kayarak gezmesi hissini o kadar seviyordum ki kalem ucunu kullanılmaz hale gelene kadar kullanıyor, sonra aynı şekilde yeni bir tane buluyordum. Yeni kalem ucuyla çıktığım yolculuk zor ve heves kırıcı olabiliyordu. Mürekkebin birden kağıdın üzerine damlaması, ya da kalem ucuyla çizim yapılan bölgeye mürekkebin birden dağılması gibi sorunlar yaşanabiliyordu. Mürekkebin bu azizlikleri eğer karikatür baskı için çiziliyorsa düzeltme sıvısı ile düzeltilebiliyordu. Fakat eğer çizdiğiniz orijinal karikatür sergi içinse herşeye yeniden başlamak ve bir dahaki sefere aynı şeyin yaşanmayacağını ummaktan başka çareniz yoktu. Kalem izlerini silmeye çalışmak da mürekkebin bulaşmasına ve karikatürün mahvolmasına yol açıyordu.

Bilgisayar çizimleri bütün bunları engelliyor. Ne bir damla, ne bulaşma ne de dağılma. Tatmin olmadığınız herhangi bir çizgiyi anında yeniden çizebilirsiniz. Eserinizi değişik aşamalarda kaydedebilir, en sonunda farklı bir eser olarak toplayabilirsiniz. İmajlardan oluşan bir kütüphane yaratabilir, bu imajları sonraki işlerinizde de kullanabilirsiniz. Herşeyden önce sonuç olarak çıkan eserin kalitesi konusunda her zaman tutarlı bir çizgi izleyebilirsiniz.

Bilgisayar grafikleri ancak ve ancak renkli çizimlere geçtiğinizde gelişiyor. Geleneksel resim tekniklerinden herhangi birini kopya edebiliyor ve geleneksel yöntemlerle gerçekleştirilmesi zor hatta imkansız sonuçlar yaratabiliyorsunuz. Bu karikatürist için gerçekten çok büyük bir destek. Beyninizde yarattığınız bir karikatür imajının tıpatıp aynısını bilgisayar grafikleriyle yaratabiliyorsunuz. Hayallerinizi gerçekleştirmenin ise sanatsal yeteneklerinizle çok büyük ilgisi yok.

Geleneksel medyayı kullanarak ulaşamayacağım sonuçlara bu şekilde ulaşabileceğimi biliyorum. Ne var ki bunu bu alanda sahip olduğum geniş bilgi, çalışma ve kullandığım bilgisayar ve programlarıyla sahip olduğum dijital sanatçı yeteneğimle başardığımı da biliyorum. Bu geleneksel medyanın her türlü alanında da geçerli olan bir yetenek. Bilgisayarı günlük yaşamına 20 yıldır sindirmiş bir insan olarak yaptığım sanatın kökeni olarak görüyorum.

Teknoloji yeni imaj formları üretiyor. Vektörel grafikleri ve üç boyutlu yorumlanmış imajlar sadece bilgisayar grafiklerine özgü alanlar. Bu teknolojiler geleneksel karikatür dünyasına girme yolunu ergeç bulacaklar. Bunun önündeki temel engel ise ortaya çıkan sanat eserinin soğuk görünmesi ve daha serbest bir form çiziminin sıcaklığına ve ince esprisine sahip olmayabilişi. Bu alandaki en iyi yöntem hala Painter’ın benzerleri arasında en iyi görüldüğü bit-map grafik sanat programları. Bu programda dijital kalem ve suluboya araçları kullanıyorum ve ortaya çıkan sonucun dijital bir sanat ürünü olduğunu çoğu insan anlamıyor bile. Sanat eserini espriden önce fark edenlerden nefret ederim!

Dijital karikatür çalışmaları alanını karikatür sanatı için geçerli bir yaratım ortamı olarak doğrulamaya ihtiyaç olduğuna inanmıyorum. Aynı geleneksel medya gibi ciddi bir yetenek ve alıştırma, herşeyin ötesinde de iyi bir teknolojik birikim gerektiriyor. Bu da bütün diğer medyalar gibi sonuca ulaşmak için bir araç asla sonucun kendisi değil. Hayal gücünüzün gerçeğe en etkili yolla yansıtma şekli. Benim için ise büyük bir eğlence ve bu işi seviyorum.

Peki bu işin zorlukları neler? Ender gerçekleşen bilgisayar çökmelerinin dışında en temel konu, bilgisayarda çizdiğinizin geleneksel medyada olduğu gibi bir orijinali yok. Bu da tek bir orijinal kopya satmak isteyen ya da orijinal kopya toplayanlar için problem yaratıyor. Diğer taraftan sanat eserinin kağıt üzerine yansıtılabilmesi için yazıcıdan her çıkan baskının orijinal olması gerekiyor. Geleneksel orijinallerin özelliği sadece bir adet olmaları, bu kadar. Bir orijinalin başka bir özelliği yoktur. Hepsi insan ve kağıt arasındaki bir araçla oluşturulur. Dijital sanat eserinin ise bu anlamda hiçbir farkı yoktur.

Diğer temel problem, sonuca gidebilmek için yazılım ve donanıma bağımlısınızdır. Bu da özel divit uçlu kalem, hokka ve doğru mürekkebe bağımlı olmaya benzer. Yazılımın yeni versiyonları çıkar ve yaptığınız işi daha değişik bir şekilde yapma imkanı sunar, ancak yeni versiyon her zaman eski versiyon gibi başarılı sonuçlar vermeyebilir. Donanımın zamanla güncellenmesi gerekebilir-her zaman şart değildir ancak donanımın yeni versiyonlarında yeni versiyon yazılımlar bulunabilir. Tercih etmediğiniz teknolojik değişimlere adapte olmak zorunda kalabilirsiniz, teknolojinin gelişimi sizi buna zorlar.

Bilgisayarları sanatınızın kalbinde kullanmanız size kuşkusuz birçok başağrısı yanında çok da büyük ödüller getirecektir. Ben kendimi bu dönemde yaşadığım ve karikatürün bu etkileyici yeni dalının bir parçası olduğum için şanslı sayıyorum.





 
Bu site Kültür ve Turizm Bakanlığı Bilgi Sistemleri Dairesi Başkanlığı tarafından hazırlanmıştır.
Bu sayfa 1585 kez gösterilmiştir.