TÜRK HALK OYUNLARI
KATALOĞU ZAMAH: 1. Düğün ve
bayramlarda yapılan şenlik ve eğlenti: "Haydi Zamah'a gidelim"
(Sungurlu-Çorum) 2. Kadınlı-erkekli
köy oyunları (Ünye-Ordu) 3. Bir çeşit
ziyafet (Ankara). 4. Düğünde oğlan
evinde oturulan yer, düğün odası (Erkilet-Kayseri) 5. Düğünden iki gün
önce başlayan eğlence (Dedeler-Konya) Zamak: Hile,
oyun. 'Sana bir zamak ederim ki sen de beğenirsin.' (Bafra-Samsun) Cumhuriyet dönemi
millî bayramlarımızdan önceki dönemin dinî bayramlar dışı şenlikli
toplantılarına yakın zamanlara kadar geleneğe göre Zamah denirdi. Topluluk
oyunları gecesi, yeni zindan karanlığında oyun. Oyun sahibinin servetine göre
kimi zaman loşlukta geçerdi. Kırşehir'in Avanos
(günümüzde Nevşehir'in ilçesi) mevkiinde düğünün yedi günü içinden en önemli
gece zamah adını alır. (İstanbul'daki donanma gecesi gibi birşeydir). Birkaç kişi
tarafından yürütülen nadir bir Kızılbaş (Alevî) oyununa da Zamah adı verilmişti.
Çorum'un Sungurlu
yöresinde düğün ve bayramlarda yapılan eğlentinin adı Zamah'tır. Mesela "Haydi
Zamah'a gidelim" dediklerinde sırf şenlikli bir toplantı kasdedilip anlaşılır.
Ordu'da kadınlı
erkekli köy oyunlarının adı Zamah'tır. Ankara'da Zamah
denilen bir çeşit halk ziyafet göreneği yerli halkın mütevazı tabakası arasında
mevsiminde hala vardır. Kayseri'nin Erkilet
yöresinde düğünlerde oğlan evinde oturulan yere, düğün odası anlamında Zamah adı
verilir. Konya'nın Dedeler
yöresinde düğünden iki gün önce başlayan eğlenceye Zamah denir. Samsun'un Bafra
çevresinde "Hile, oyun" anlamında bir zamak imlalı tabir vardır. Mesela: "Sana
bir zamak ederim ki sende beğenirsin" derler. Yurtta, yer yer;
"Damda yapılan eğlence, oturak" anlamında bir Zamah tabiri vardır. Ana kaynağı Sivas
yöresi görünen halay ve zamahlarının menşei (kökeni) içtimaî (sosyal) bakımdan
mistik olsa bile, yani her iki tabir de buna delalet ediyor görünseler bile,
nice yılların, muahhar (geride kalan) serbestliği, bazan öylesine etkide
bulunmuştur ki, Zamah (Semağ) çeşitlerinin sözlerine bile "hayat ve iş
şartlarından gayrı konulara" artık hiç rastgelinmez gibi olmuştur. Mesela, Sivas
oyunlarından saz eşlikli şu Zamah'ın sözleri gemiciliğe temas ettiğinden bir
Karadeniz oyun havasına Zamah denilmiş olduğu hissi bile haklı olarak
uyanmaktadır. Sezintisi bir gerçeklik kuvvetinde görünmektedir; Geminin
ambarına Mum diletim şamdadınına İnşallah kavuşuruz Hacılar
bayramına Gemideyim gemide
Ayağım yemenide Alıyorsan al beni Nişanlım var geride Sivas'ta
Hoşbilezik, Turnam gibi oyunlar Erzurum ile müşterektir (ortaktır). Birde
Muhacir Ağzı denilen Erzurum, Kars göçmenlerince Sivas'a getirilmiş havalar
vardır ki bunlara bar denilir. Bunlar Erzurum havalisine mahsus bir nevi
halaydır. Düğünlerde, Sivas'ın milli havalarından sonra bir değişiklik olsun
diye bunları oynarlar: Horoz, Temur Ağa, Tamzara, Bayburt'un Yolundan.
Kelime olarak
Zamah, Semağ (Semah) ile birdir. Arapçadır.
|