TÜRK HALK OYUNLARI
KATALOĞU KIZIK HALAYI'NIN
SIKTIRMASI: Sıktırmada teklerin
sol ve çiftlerin sağ elleri aralarında taraklamaca kilitli kalarak oyuncular
omuz omuza gelirler. İki dörtlük ölçünün ilk dörtlüğünde sağ ayaklar belli
belirsiz yerden kesilip tekrar olduğu yere usulca vurulur. İkinci ölçünün ilk
dörtlük zamanında yine sol ve ikincisinde sağa ayaklar yere vurulur. Oyuncular
bundan sonra yarım sağa dönerek, ilk dörtlükte sağ ayağı bir adım ileri atarlar.
İkincide sollar onun yanına getirilir. Sonraki dörtlükte sağ bir adım daha ileri
atılarak, ikinci dörtlükte sol onun yanına getirilir. Gelen ölçünün ilk
dörtlüğünde sol ayaklar yarım adım sola geri alınarak hafifçe yere vurulur.
İkide sağ ayaklar onun yanına getirilir ve yere vurulur. Bundan sonra oyun iki
dörtlük yerinde ve dörtte yürüyüş halinde devam eder.
HOPLATMA:
Hoplatmada eller
bırakılır. Yürüyüşle başlanır. Musikî değişmekle beraber, tempo yürükleşir. İlk
defa sıktırmada tarifi geçen ve dört dörtlük süresince yürüyüş figürü
yapıldıktan sonra (yine Sıktırma'da olduğu gibi) önce sol ayaklar sola geri
alınır. Sağlar onun yanına getirilirken eller de göbek hiz'sına kadar
kaldırılarak çöpük çalma durumuna getirilip ayaklar birlikte kuvvetlice vurulur.
(el çırpılır) Kızık Halayı'nın el çırpmaları her vakit sağ ayaklar solun yanına
vurulunca yapılır. Bundan sonra yine sağ ayaktan başlayan ve dört dörtlük süren
yürüyüşler gösterilir. Kızık Halayı'nda hoplatmanın figürleri de
sıktırmadakilerin aynıdır. Yalnız, sıktırma bölümüne girilişte önce yerinde ayak
hareketleri olur. Hoplatmada ise önce yürüyüş, sonra yerinde yapılan hareketler
sıralanır. Hoplatmadaki el çırpmalarla ayak atışlara katılan kol hareketleri
oyuna sevimli ve pek eğlenceli bir renk verirler. Hoplatmada diz vuruşları da
olur. Bunlar, yürüyüş figürlerinin sonunda sol ayak sağın yanına getirilince
yapılıp sol ayağın yerine sol diz vurulur. Diz vuruşlar çok kere oyunun sonuna
doğru yapılırlar. O anda musikî çok yörükleşmiştir. Oyuncular henüz
doymamışlarsa, kollarını bu sefer birbiri omuzlarına atarak oyuna devam ederler.
Bundan sonra sıçramalarla yapılan yürüyüşler, havaya zıplanırken fırlatılan
keskin ayak hareketleri ve yerleri sarsarcasına ökçe vuruşları halay alanına
görülmeye değer bir manzara verir. Çabukluk bakımından çalgıyla oyun arasında
yarışmayı andıran bu güzel sahne uzun sürmeyip oyuncular dağılmaya başlayınca
musikî de susar. Kızıh Halayı, üç
kısımlıdır: 1. Ağırlama, 2.
Sıktırma, 3. Hoplatma, Kızıh Ağırlaması:
Oyuncular önce
küçük parmaklarından kenetlenerek el ele dizilirler. Musikînin birinci zamanında
sağ ayak belli belirsiz yere vurulur. İkide vücut sağa bindirilir. Üçüncüde sol
ayak yarım sola atılıp ökçe üstüne konur, aynı anda dizlerin ikisi birden
hafifçe kırılıp gövde sola ileri eğdirilir. Dörtte dizlerle gövde doğrulur,
dizleri kırıp doğrultma ve gövdeyi soldan ileri verip sağa ileri alma tarzında
yaylanılarak yapılan bu figür üç defa tekrarlanır (Halayın cephesi yarım
soldadır). Saz yeniden başa
geçince birinci zamanda sol ayak yerine getirilir. İkincide gövde sola
bindirilir. Üçte sağ ayak yarım sağa atılıp ökçe üzerine konulur, gövde de sağa
ileri eğdirilirken her iki diz tartımlı (ritmik) bir kırma yaparlar. Dörtte
gövdeyle dizler doğrultulur. Sağ ayak ilerde olduğu halde yapılan bu figür üçte
tamamlanınca musikî tekrar başa döner. Bundan sonra birinci tempoda sağ ayak
yerine getirilir, ikide gövde sağa bindirilir. Tekrar sol ve sağ ayaklar
üzerinde üçer defa yaylanışlar olup yürüyüşe geçilir. YÜRÜYÜŞ:
Tarif edilen
figürün en son vaziyeti (durumu) "cepheler yarım sağda ve sağ ayaklar ilerden
ökçe üstündedir. İşte bu vaziyette bulunulurken musikî boşa geçerse de;" Birinci
zamanda sağ ayak yerine getirilmeyip yine yarım sağa alınır. (oyuncuların
cephesi tam sağa dönmüştür). İkincide vücut sağ ayağa bindirilirken sol ayak ta
yerinden kaldırılır. Üçte, sol ayak bir adım ileri atılır. Dörtte, vücut sol
ayağa yüklenirken sağ ayak da yerden kaldırılır. Beşte, yine sağa ayak bir adım
ileri atılır. Altıncı zamanda sol ayak yerden kaldırılırken vücut sağa
bindirilir. Yedide, sol ayak yanına getirilip hafifçe yere vurulur. Sekizincide
bu vaziyette durulur. Bundan sonraki
birinci zamanda sol ayak biraz sola geri alınır. İkincide vücut sola bindirilir.
Üçte, oyuncuların cephesi yarım sola dönerken sağ ayak da bir adım sola atılıp
ökçe üstüne konur. Bu vaziyette üç defa diz kırmalarla yapılan gövde hareketinin
üçüncü tekrarından sonra sağ ayak yerine getirilir. Sol ayak da tam sola atılıp
ökçe üstüne konur. (Oyuncuların cephesi - halaya ilk başlanış vaziyetine
nispetle yarım sola dönmüştür). Üç kere de bu vaziyette yaylanış yapılır. Musikî
tekrar başa geçince, birinci zamanda sağ ayak yerine getirilmeyip yine yarım
sağa alınır. EL BIRAKMA:
Oyun, yukarıdaki
şekilde devam ederken bir aralık baş çeken yanındakinin elini bırakır. Öbür
oyuncular da onu taklit ederler. Musikîde zaman ve figürlerce hiçbir değişiklik
olmadığı halde, yaylanış tarzındaki figürlere kol hareketlerinin katılmasıyla
oyunun görünüşü daha hoş ve çekici şekiller edinir. Yürüyüşlerde
kolların ayak hareketlerine refakati tıpkı Düz Halay yürüyüşlerindeki gibidir.
Duruş vaziyetindeki
figürlerde, sağ ayak öne atılarak ökçe üstüne konulunca, sağ kol da el ayası
ufka yöneltilmiş halde sağ ayağın yönelişinden yana ileri uzatılır. (Elin arkası
kalçaya konulmak suretiyle sol kol arkaya atılmıştır). Bu vaziyette yapılan
yaylanışlar hamleyi andıracak bir mahiyet arz ederler. Sol ayakta da sol kollar
aynı şekilde sola ileri uzatılıp sağ kollar arkaya atılarak yaylanışlar üç defa
tekrarlanır. Bu yaylanmalardan sonra öndeki ayaklar geri alınırken kuvvetli bir
el çırpması yapılar.
|